Rodzaje ćwiczeń

Jump Trampoliny to specjalnie opracowany system treningowy, który pomaga wzmacniać i kształtować sylwetkę przy jednoczesnym czerpaniu frajdy ze skakania. Do treningu wykorzystywana jest jednoosobowa trampolina o małych rozmiarach, na której wykonuje się ćwiczenia zaczerpnięte z różnych dyscyplin sportowych. Najczęściej jest to kombinacja wolnych i szybkich skoków, ćwiczeń znanych z aerobiku i dynamicznych „biegów” w miejscu. Dzięki różnorodnej technice Jump Trampoliny zapewnia wszechstronny trening całego ciała, zwiększając zarówno ogólną sprawność, jak i poprawiając kondycję. Udowodniono, że skakanie na trampolinie jest dziesięć razy skuteczniejsze niż bieganie. Jak to możliwe? Dzięki nieustannym zmianom grawitacji więcej mięśni jest jednocześnie zaangażowanych w ruch, przez co podnosi się efektywność ćwiczeń. Co więcej, w czasie godzinnego treningu Jump Trampoliny możemy spalić aż 1000 kcal! Jeśli więc szukasz sposobu na skuteczną utratę kilogramów, ten typ ćwiczeń jest dla ciebie idealny. Jumping fitness mogą uprawiać osoby z bardzo dużą świadomością własnego ciała, umiejące kontrolować napięcie i rozluźnianie mięśni.

Fitness to najprościej mówiąc ogólna sprawność fizyczna. Osoby zaczynające swą szlachetną ścieżkę zdrowego trybu życia powinny zainteresować się przede wszystkim fitness. Ta forma aktywności nie jest tak męcząca jak niektóre inne rodzaje sportu, natomiast jest bardzo przyjemna, daje niesamowite efekty, jest popularna i dostępna wszędzie. Z pewnością już po niedługim czasie uzyskamy zadawalające nas rezultaty. Fitness należy do treningów aerobowych, może mieć swoje zastosowanie w choreografiach – aerobik. Aerobik polega na wysiłku, podczas którego naszemu organizmowi nie braknie nigdy tlenu, nie występują niedotlenienia, a więc nie ma też i tak męczących nas zakwasów. Ćwiczenia te są dość delikatne, nadają się więc absolutnie dla każdego i nikt po pewnym treningu nie będzie narzekał że ćwiczenia są zbyt trudne, zbyt męczące. Wyniki natomiast jakie osiągamy dzięki takim ćwiczeniom są więcej niż zadowalające. Fitness jest niejako aerobikiem z muzyką. W tej formie wysiłku fizycznego staramy się ćwiczyć wraz z rytmem muzyki.

Cross training to określenie wszechstronnego, zróżnicowanego, uzupełniającego treningu ogólnorozwojowego, który angażuje wszystkie partie mięśniowe. Jego celem jest osiągnięcie równowagi między siłą mięśni a ich wytrzymałością. Cross training wykonuje się w celu: po pierwsze, urozmaicenia dotychczasowych ćwiczeń i rozwoju mięśni dotąd nieaktywnych, a po drugie, przygotowania do specjalistycznych treningów, które są bardziej wymagające, a zatem wyczerpujące.

Trening obwodowy – (trening FBW) polega na wykonaniu ćwiczeń na wszystkie partie ciała w jednej sesji treningowej. Wykonuje się określoną liczbę serii oraz ćwiczeń na daną partię mięśniową z pełnym zachowaniem przerw odpoczynkowych. Ten koncept jest wykorzystywany głównie w treningu osób początkujących oraz osób trenujących wyczynowo w okresie tzw. roztrenowania.

Zdrowy Kręgosłup – Trening skoncentrowany na profilaktyce bólów kręgosłupa, uczeniu prawidłowej postawy ciała, wzmacnianiu osłabionych mięśni postularnych. Poprawa wydolności mięśni brzucha, pleców i pośladków, angażuje mięśnie głębokie odpowiadające za stabilizację kręgosłupa. Rolowanie wykonywane po treningu nie tylko rozluźnia i redukuje napięcie powstałe w mięśniach, ale również przyspiesza ich regenerację.

Sexy Brzuch – Zajęcia zbudowane z myślą modelowania mięśni brzucha poprzez specjalnie dobrany zestaw ćwiczeń, dający efekt płaskiego brzucha oraz sprzyjający spalaniu tkanki tłuszczowej. Poprawiają postawę ciała.

Jędrne Pośladki – układamy taki plan treningowy aby ćwiczenia na pośladki, aktywowały mięsień pośladkowy większy, średni i mniejszy. Zaangażowanie do pracy tych trzech mięśni da ci zadowalające efekty wizualne. Rolowanie wykonywane po treningu nie tylko rozluźnia i redukuje napięcie powstałe w mięśniach, ale również przyspiesza ich regenerację.

Step aerobik to forma zajęć fitness, do których wykorzystuje się specjalną, ok. 20-30 centymetrową platformę zwaną stepem. Ćwiczenia w rytm tanecznej muzyki polegają na dynamicznym wchodzeniu i schodzeniu ze stopnia na różne sposoby. Podczas jednych zajęć step aerobiku można spalić nawet 600 kcal, a ponadto wyrzeźbić i ujędrnić uda, pośladki oraz łydki.

W treningu TRX mięśnie pracują pokonując siłę grawitacji i dźwigając ciężar ciała ćwiczącego. Pozwala to na ich równomierny rozwój bez obciążania stawów i kręgosłupa, co nie jest możliwe w przypadku ćwiczeń na skomplikowanych maszynach z siłowni. Podczas ćwiczeń z TRX wiele grup mięśniowych pracuje jednocześnie, w tym mięśnie głębokie, odpowiadające za prawidłową postawę i stabilizację sylwetki. TRX skutecznie poprawia siłę, wytrzymałość, równowagę, chroni układ ruchu przed kontuzjami oraz nadmiernym przeciążeniem.

Trening funkcjonalny to rodzaj intensywnych ćwiczeń, których celem jest wszechstronne wzmocnienie mięśni bez rozbudowywania masy mięśniowej. Polega na imitowaniu ruchów, które wykonujemy na co dzień przy zwykłych czynnościach, ale w szybszym tempie i z wieloma powtórzeniami.

Tabata, czyli czterominutowy interwałowy trening metaboliczny, w równomierny sposób angażuje jak najwięcej mięśni naszego ciała. Dzięki temu “podkręca” metabolizm i przyśpiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Tabata to ćwiczenia składające się na trening o niezwykłej intensywności, który wykonuje się z obciążeniem własnego ciała. Celem treningu jest poprawa zarówno wydolności anaerobowej (beztlenowej), jak i aerobowej (tlenowej), a co za tym idzie – zwiększenie wytrzymałości i wydolności organizmu. W związku z tym spalenie zbędnej tkanki tłuszczowej jest “skutkiem ubocznym” intensywnych ćwiczeń.

Turbo Spalanie to 50-minutowy trening, który opiera się na ćwiczeniach interwałowych. Pozwala skutecznie spalać tłuszcz, ale nie poleca się go osobom początkującym.

Zestaw ćwiczeń jest dość wymagający. Idealnie sprawdzi się jako kolejny etap planu treningowego, ale na początek lepiej wybrać Fitness dla początkujących lub inny trening, który pozwoli poprawić kondycję.

PUMPY – SZTANGI to zajęcia fitness z wykorzystaniem sztang prowadzone do rytmicznej muzyki. Trening polega na wykonywaniu popularnych ćwiczeń z obciążeniem ( przysiadów ze sztangą wyciskania sztangi w staniu, w leżeniu itd.) według pokazywanej przez instruktora choreografii. Sekwencje ruchów są układane tak, aby po kolei wzmacniać wszystkie partie ciała. Szczególny nacisk kładziony jest na uda, pośladki, ramiona i barki.

Celem “Pumpów” jest wzmocnienie mięśni i wymodelowanie ciała. Efekt uboczny ćwiczeń to utrata kalorii – godzinne zajęcia pozwalają spalić ok. 400-800 kcal w zależności od wybranego obciążenia i indywidualnych parametrów.

Pod terminem AEROBOX kryje się bardzo intensywny trening aerobowy, który wywodzi się ze sztuk walki. Inspiracja boksem, kickboxingiem, karate, taekwondo, a nawet zajęciami aerobiku doprowadziła do wypracowania zestawu ćwiczeń, który obecnie znamy pod nazwą aerobox.

Warto zaznaczyć, że nie jest to sport kontaktowy. Nie mierzymy się z przeciwnikiem na ringu. Celem treningu jest nauka metod ataku, sposobów obrony, uników. Oczywiście ważną motywacją jest też wzmocnienie mięśni, rozwój wytrzymałości, poprawa kondycji i spalanie tkanki tłuszczowej.

Zumba jest połączeniem tańca i aerobiku, tradycyjnych kroków tanecznych wykorzystywanych w fitnessie, oraz ćwiczeń kształtujących i ujędrniających ciało. Łączy w sobie energetyczną i motywującą muzykę z wyjątkowymi krokami, tworząc atmosferę świetnej zabawy. Zumba kieruje się zasadą: ćwiczenia powinny sprawiać przyjemność i być łatwe do wykonywania. Jest to program ćwiczeń doskonały zarówno dla ciała, jak i dla umysłu, pozwala ćwiczącym osiągnąć dobre samopoczucie, oraz w widoczny sposób kształtować sylwetkę. Po prostu bawisz się i spalasz mnóstwo kalorii. Zumba to program ćwiczeń odpowiedni dla wszystkich. 

ZALETY:
większa świadomość własnego ciała – ruszając się, wiemy, jak pracuje nasze ciało. Zaczynamy przekraczać granice, nasze ciało staje się bardziej rozciągnięte i potrafi więcej, spadek masy ciała – podczas godzinnych zajęć tańca zumby można stracić nawet 500 kalorii, poprawa kondycji fizycznej – po pewnym czasie z łatwością przychodzi wytrzymanie całej godziny zajęć, brak monotonii – każde zajęcia taneczne zumby są inne, często powtarzamy te same ruchy, ale za każdym razem uczymy się czegoś nowego. Muzyka jest kolejnym atutem, dzięki któremu można zapomnieć o nudzie i rutynie podczas tańczenia zumby, poprawa wyglądu sylwetki – ciało wykonując wiele, różnych i aktywujących za każdym razem inne partie mięśniowe ruchów, ma możliwość ujędrnienia się i wymodelowania sylwetki, pozytywny wpływ na stan zdrowia – regularny wysiłek fizyczny zapobiega chorobom układu krwionośnego i zmniejsza poziom stresu, zumba może być wykonywana przez każdego – bez względu na wiek, kondycję czy sprawność fizyczną. poprawa poczucia rytmu – zumba sprawia, że łatwiej tańczyć nam również do innej muzyki. dawka endorfin – zumba sprawia, że czujemy się znacznie lepiej i mamy energie do dalszego działania. 

To nie sezonowa moda. Joga liczy sobie już kilka tysięcy lat, a swą stale rosnącą popularność zawdzięcza temu, że działa. Po prostu Joga to technika ćwiczeń, a za razem filozofia życia. Pochodzi od sanskryckiego słowa “yug” – oznaczającego złączyć się, zjednoczyć. Pomaga zrelaksować się, uelastycznić, wzmocnić i rozciągnąć ciało. Joga to doskonały sposób na terapię zarówno ciała jak i umysłu. Praktyka asan czyli określonych pozycji w jodze pozostaje w stałym związku z obserwacją siebie i wewnętrzną uwagą. Kobiety mogą mieć z jogi specjalne profity, pomaga ona bowiem uśmierzyć bóle menstruacyjne, poprawia płodność, pozwala łatwiej znieść ciążę, mięć szybszy i lżejszy poród, oraz szybciej wrócić po nim do formy. Poza tym posiada wiele innych niezliczonych dobrodziejstw dla naszego zdrowia psychofizycznego. “Joga pomaga utrzymać się w swojej prawdziwej naturze”.

Jeśli Twoim głównym celem jest wyrzeźbienie zgrabnej, zdrowo wyglądającej sylwetki, koniecznie wybierz zajęcia „modelowanie sylwetki”. Celem tego treningu jest ukształtowanie i wzmocnienie właściwie wszystkich mięśni Twojego ciała. Trening modelujący brzuch, pośladki i uda, ale również wysmuklenie ramion i górnej partii ciała. Zajęcia składają się z rozgrzewki w prostym układzie choreograficznym i części ćwiczeń modelujących z wykorzystaniem hantelek.

To gimnastyka dla każdego, bez względu na wiek i poziom sprawności ruchowej. Metoda – łącząca w sobie dobrodziejstwa jogi, baletu i ćwiczeń siłowych – ma przede wszystkim na celu stworzenie równowagi w ciele. Niezwykłość metody Pilatesa polega między innymi na tym, że przynosi ona nie tylko korzyści fizyczne, ale także psychiczne. Poprawia wygląd całej sylwetki, ale również wpływa korzystnie na nasze samopoczucie. Niweluje bóle kręgosłupa i stawów oraz uczy nawyków poprawnego oddychania. Technika ta jest odpowiednia dla każdego, niezależnie od wieku czy stanu zaawansowania. Podczas zajęć wymagana jest wysoka koncentracja i skupienie, bowiem Pilates polega na wykonywaniu precyzyjnych i powolnych ruchów o niewielkim zasięgu. Charakterystyczny dla tej metody ćwiczeń jest także fakt, iż nie skupia się on tylko na mięśniach dużych i mocnych, ale wzmacnia też mięśnie małe i słabe. Poprzez prawidłowe wykonywanie ćwiczeń można wysmuklić swoją sylwetkę, uzyskać płaski brzuch i pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej. Zajęcia te mają na celu wzmocnienie, uelastycznienie i rozciągnięcie wszystkich mięśni bez ich nadmiernego rozbudowywania, odciążenie kręgosłupa, poprawę postawy, obniżenie poziomu stresu oraz ogólną poprawę zdrowia. Pilates jest wyjątkowy ponieważ: poprawia elastyczność ciała, uczy prawidłowego, pełnego oddechu, pomaga zapobiegać bólom i zwyrodnieniom, rozluźnia ramiona, kark i górną cześć pleców, poprawia koordynację ruchową i równowagę, wyszczupla i jednocześnie wysmukla sylwetkę, zwiększa siłę mięśni brzucha, pośladków, pleców i bioder, poprawia stabilność kręgosłupa i przywraca prawidłową postawę ciała.